Day 91: proportion

by Cláudio Vilarinho

© Leonardo Da Vinci - Vitruvian Men

 

O homem vitruviano (ou homem de Vitrúvio) é um conceito apresentado na obra Os dez livros da Arquitetura, escrita pelo arquiteto romano Marco Vitruvio Polião, do qual o conceito herda no nome. Tal conceito é considerado um cânone das proporções do corpo humano, segundo um determinado raciocínio matemático e baseando-se, em parte, na divina proporção. Desta forma, o homem descrito por Vitrúvio apresenta-se como um modelo ideal para o ser humano, cujas proporções são perfeitas, segundo o ideal clássico de beleza.
(Homem vitruviano) desde Wikipédia, a enciclopédia livre

O ato de projetar, por vezes flui eficazmente, foi assim hoje pela manhã; de modo oposto, pela tarde já pouco rendeu.

Com o princípio de dar a “invisível” proporção aos distintos espaços, continuamos a ajustar todo o programa em planta; cumprindo essa regra, está a tornar-se difícil, mas… há que continuar a acreditar.

The Vitruvian Man is a world-renowned drawing created by Leonardo da Vinci circa 1487. It is accompanied by notes based on the work of the famed architect, Vitruvius. The drawing, which is in pen and ink on paper, depicts a male figure in two superimposed positions with his arms and legs apart and simultaneously inscribed in a circle and square. The drawing and text are sometimes called the Canon of Proportions or, less often, Proportions of Man. It is stored in the Gallerie dell’Accademia in Venice, Italy, and, like most works on paper, is displayed only occasionally.
(Vitruvian Man), from Wikipedia, the free encyclopedia

The designing act sometimes flows effectively, like this morning. On the contrary, this afternoon was not very efficient.

With the principle of giving an “invisible” proportion to the different spaces, we continue to set the whole program on the plans. Fulfilling this question is becoming difficult, but… we must continue to believe.